Meerderheid werknemer ziet kerstgeschenk als blijk van waardering
Scheve gezichten en ongemotiveerd personeel, daar zit u als ondernemer niet op te wachten.
Zeker niet nu het einde van het jaar nadert en u nog slechts enkele weken de tijd heeft om de jaaromzet veilig te stellen. Uit het kerstpakkettenonderzoek van De Zaak komt naar voren dat een groot deel van de medewerkers in het bedrijfsleven het kerstpakket een blijk van waardering vindt. Meer dan de helft van hen (52%) het ‘erg’ tot ‘heel erg’ vinden als zij geen kerstcadeau zouden krijgen. Bekijk de uitslagen van het onderzoek, en doe uw personeel en uw portemonnee een plezier.
De belangrijkste uitkomsten:
- Een ruime meerderheid (61%) was BLIJ met het kerstgeschenk van vorig jaar.
- Qua inhoudt verwacht 30% een TRADITIONEEL PAKKET. Ruim 10% denkt daarbij aan ‘een kerststol, fles wijn of iets dergelijks’.
- Als werknemers wordt gevraagd wat voor cadeau zij het liefst zouden krijgen, lopen de voorkeuren nogal uiteen. Een traditioneel kerstpakket wint het nipt van een geldbedrag en de cadeaukaart. Ook een ‘belevenis’/uitje scoort hoog, terwijl een HUISHOUDELIJK APPARAAT nog steeds tot de favorieten gerekend mag worden. Ruim 60% kiest het liefst zelf een cadeau.
- Een ruime meerderheid zegt dat het kerstgeschenk geen invloed heeft op hun motivatie. Wel vindt een groot deel van de werknemers dat het kerstcadeau een BLIJK VAN WAARDERING is.
- Circa 60% verwacht dat hun werkgever een kerstcadeau geeft dat een waarde vertegenwoordigt tussen de 20 en 50 euro. Een groot deel van de werknemers (bijna 40%) maakt het niet uit welke waarde het kerstcadeau vertegenwoordigt.
- Meer dan de helft van de werknemers vindt niet dat het kerstpakket voor het HELE GEZIN moet zijn.
Bron: De Zaak Drieëntwintigste jaargang nummer 6 oktober 2014